Elastix, kurulumu sonrasında yapılacak birkaç dakikalık konfigürasyonla sanal santralinizi kolayca devreye alabilirsiniz. Örnek alacağımız senaryo şu şekilde olacaktır;
1- 0850"li coğrafi olmayan bir numara kullanılacak,
2- Dışarıdan gelen aramada bir anons ile karşılama yapılacak,
3- Dahili tuşlanırsa doğrudan dahili, tuşlanmaz ya da 0 tuşlanırsa belirleyeceğimiz dahililerden oluşacak bir havuzdan rast gele bir dahiliye yönlendirilecek,
4- Bir SoftPhone yazılımı ile sanal santrale bağlantı sağlanacak.
Konfigürasyonumuzun ilk adımı dışarıdan gelecek aramaların santralimize ulaşması için Voip Sağlayıcı Firma (Telefon hizmeti aldığımız firma) ile sunucu arasındaki bağlantıyı kurmak olacak. İşlem oldukça kolaydır. Elastix arayüzünden PBX menüsüne giriyoruz ve sol menüde bulunan "Trunks" kısayoluna tıklıyoruz.
Karşımızda muhtemelen Elastix ile birlikte gelen örnek bir Trunk bağlantısı çıkacaktır. Bunu görmezden gelebiliriz. Doğrudan sağ tarafta bulunan "Add Trunk" linkine tıklayalım ve "Add Sip Trunk" diyerek ilk tanımlamalarımızı girelim.
Trunk Name ve Outbound Caller ID alanlarına numaramızı başında 0 olmadan yazalım. Telefon numaramızı gireceğimiz tüm alanlarda aynı şekilde başında 0 kullanmadan giriş yapmalıyız. Örn; 8508407665
Ardından aşağı soru inelim ve Outgoing Settings bölümünde "Trunk Name" değerine yine telefon numaramızı yazalım.
PEER Details boşluğuna şu tanımları girelim;
host=sip.voipfirmaniz.com
username=8503038327
secret=şifreniz
insecure=very
type=peer
Burada girdiğiniz secret değerini telefon numarası hizmeti aldığınız firmadan isteyiniz. Bu değer, kimliğinizi doğrulamanız için Voip Sağlayıcınız tarafından size tanımlanan bir şifredir. Ek olarak, santralinizin Voip altyapısına bağlanabilmesi için sunucunuzun IP"sine erişim izni vermeniz gerekebilir. Voip sağlayıcınızla görüşüp secret değerini ve sunucunuzun IP"sine izin verilmesini sağlamanız durumunda sunucunuz, Voip çağrılarınızı karşılamaya başlayacaktır.
Son işlem olarak Register String"imizi giriyoruz. Bu değeri şu şekilde girebilirsiniz;
8508407665:sifre@sip.voipfirmaniz.com/8508407665
Bu tanım da genel olarak voip firmalarınca değiştirilmez. Ancak sorun yaşarsanız, voip firmanızdan girdiğiniz bu değerin doğrulunu teyit etmeniz gerekebilir.
Dahili hatlarınızı oluşturmak için yine üstten PBX menüsüne tıklayıp sol tarafta bulunan "Extensions" kısayolunu tıklayınız. Sağ tarafta bulunan Add Extensions"a tıkladıktan sonra Device tipini Generic Sip Device olarak seçip ilerleyin.
Şimdi User Extension değerine, kullanmak istediğiniz dahili numarasını yazın. Örneğin 1,2,3 şeklinde ya da 100, 101, 102 şeklinde tanımlamalar girebilirsiniz. Devise Options kısmına kadar olan tüm değerleri ön tanımlı halde bırakabilirsiniz. Device Options kısmında göreceğiniz "secret" değeri, telefonunuzun Voip sunucunuza bağlantı için kullanacağı şifredir. Buraya tercih ettiğiniz şifreyi yazabilirsiniz. Aşağı doğru inerek Recording Options kısmında, görüşmelerinizin kayıt edilmesini tercih ediyorsanız Always"ı seçiniz.
Bu işlemleri her bir dahiliniz için yaptıktan sonra tüm dahilileriniz birbirleri arasında görüşebiliyor olacaktar.
Gelen çağrılarda, arayanı bilgilendirmek için sesli kayıt dinletebilirsiniz. Bunun için yapmanız gereken ilk işlem, oluşturduğunuz ses kaydını (Wav formatında olmalı) sunucunuza yüklemektir. PBX menüsü altından girdiğinizde sol menüde "System Recording" menüsüne girin ve "Add Recording" menüsüne tıklayıp ses dosyanızı yükleyin. Yükleme işlemi esnasında, yükleme işlemine bir isim vermelisiniz (Örn. karsilama). Ardından yine sağ tarafta bulunan "Built-in Recordings" menüsünden yüklediğiniz dosyayı seçin ve "Go" diyerek devam edin. Files tabı altında ikinci bir dosya daha yükleme opsiyonu sunulacaktır ancak yükleme yapmadan Save diyebilirsiniz.
Ses dosyamızı kaydettikten sonra bu dosyayı çalıştıracak bir yönlendirme kaydı girmeliyiz. Bu kayıt, menüde IVR olarak geçer. Sol menüden IVR"ı tıklayıp, sağ menüden Add IVR diyerek kaydı girmeye başlayabiliriz. Kayıt adına arzu ettiğiniz bir tanım girebilirsiniz (Örn. KARSILAMA). Announcement kısmından yüklediğiniz ses dosyasını seçin. Timetout değeri, işlem yapmadan beklenecek süreyi ifade eder. Kullanıcı bu süreyi aşarsa hattan düşer.
Son olarak, en altta bulunan kısıma, kullanıcının hangi numaraya basması durumunda hangi dahiliye yönleneceğini girebilirsiniz. Örnek olarak 1"e basılması durumunda 101 nolu dahili (Extension), 2"ye basılması durumunda 105 nolu dahili çalabilir.
Dilerseniz sol menüden "Queues" menüsüne girerek bir departmandaki dahililerden grup oluşturabilir, gelen tuşlamayı bir dahiliye değil dahililer havuzuna yönlendirebilirsiniz. Böylece dahililerden biri ulaşılamaz ya da yanıtlanmazsa diğer dahiliye otomatik olarak yönlendirilebilektir.
Genel olarak tüm tanımlarımızı girdik. Şimdi yapacağımız aramalar için bir çıkış tanımı girmeliyiz. Yine PBX menüsünden sol kısımda bulunan "Outbound Routes" menüsüne girerek sağ tarafta bulunan "Add Route" kısayolunu tıklayın. Route Name kısmına dilediğiniz bir isim vererek "Route CID" kısmına telefon numaranızı yazın. Bu tanımı da kaydettikten sonra tüm ayarlamalarınız tamamlanmış olacaktır.
Temel olarak tüm ayar, tanım ve konfigürasyonlarımızı girdik. Şimdi herhangi bir Sip Client yazılımı ile Voip sunucumuza bağlanıp santralimizi kullanmaya başlayabiliriz.
Sip ayarları genel olarak birbiriyle benzerdir. Örnek olması açısından "X-Lite" adlı Softphone uygulaması için şu tanımları girebilirsiniz;
Dahilimizin 101, şifremizin 123123 olduğunu varsayalım.
Account Name: 101
Protocol: SIP
User ID: 101
Domain: Voip sunucunuzun IP"si
Password: 123123
Display name: Adınız
Register with domain and receive calls (Domain seçili olmalı)
(Diğer ayarları ön tanımlı olarak bırakabilirsiniz)